نفرت از برندهای حامی اسرائیل

نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد از هر سه نفر یک نفر برندهای تجاری حامی صهیونیسم را به دلیل اقدامات اسرائیل علیه غزه تحریم کرده است.

به گزارش تحریریه، نظرسنجی اخیر trust barometer نشان می‌دهد در بسیاری از کشورها از هر سه نفر، بیش از یک نفر برندهایی را که به عنوان حامی اسرائیل شناخته می‌شوند، تحریم کرده اند. کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس و کشورهای بزرگ با اکثریت مسلمان در این نظرسنجی پیشتاز بوده اند.

میدل ایست مانیتور نوشت، یک نظرسنجی جهانی نشان داده است که بیش از یک سوم مصرف‌کنندگان برندها را به دلیل موضع‌گیری آشکار در جنگ اسرائیل علیه غزه تحریم کرده اند و از قدرت خرید خود برای بیان دیدگاه‌های سیاسی استفاده می‌کنند.

این موسسه از ۱۵۰۰۰ مصرف کننده در سراسر جهان از جمله در امارات متحده عربی، عربستان سعودی، بریتانیا، ایالات متحده و هند سوالاتی را در زمینه تاثیر تنش های سیاسی بر نوع مصرفشان پرسیده است.

در عربستان سعودی، ۷۲ درصد از پاسخ دهندگان گفتند از خرید برندهایی که معتقدند از یک طرف یعنی اسرائیل در جنگ علیه غزه حمایت می کنند، اجتناب کرده اند. در همین راستا، ۵۷ درصد از پاسخ دهندگان در امارات متحده عربی هم گفتند که از برندی که تصور می شود از اسرائیل حمایت می کند خرید نمی کنند.

شرکت‌های مستقر در ایالات متحده مانند استارباکس، مک‌دونالدز و کوکاکولا به دلیل این تحریم‌ها در خاورمیانه با چالش‌های عمیقی روبرو شده اند، حتی با وجودی که بسیاری از این شرکت‌ها اعلام کردند از هیچ طرف خاصی در جنگ اسرائیل علیه غزه حمایت نمی‌کنند.

طبق این گزارش، فروش مک دونالدز اخیراً به دلیل همین تحریم ها، در سه ماهه اول کاهش قابل توجهی داشته است. این امر به دنبال اعلامیه ای از سوی مالک امتیاز مک دونالد در اسرائیل رخ داد که گفته بود وعده های غذایی رایگان یا تخفیف هایی را به اعضای نیروهای مهاجم اسرائیل پس از شروع جنگ در غزه ارائه می کند. در پاسخ به این اقدام مک دونالد، مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان خواستار تحریم این فست فود زنجیره ای شدند و همین امر به خسارات سنگین برای این شرکت به ویژه در خاورمیانه منجر شد.

در ماه مارس، استارباکس اعلام کرد که هزاران کارمند خود را در خاورمیانه به دلیل تأثیر تحریم‌های مربوط به جنگ اسرائیل در غزه اخراج خواهد کرد.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که مسائل ژئوپلیتیکی به طور قابل توجهی بر انتخاب برند مصرف کنندگان تأثیر گذاشته است به طوری که ۷۸ درصد از مشتریان برندها را بر اساس کشور مبدا و جهت گیری هایشان انتخاب می کنند و در موضوع غزه از خرید کالا امتناع می ورزند.

این نظرسنجی نشان داد به طور کلی، ۶۰ درصد از مصرف کنندگان در سراسر جهان برندها را بر اساس موضع سیاسی خود انتخاب می کنند. این آمار ۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.

این گزارش همچنین تاکید دارد که اقدامات روزمره برندها به عنوان رفتارهایی سیاسی دیده می شود.

اکثر پاسخ دهندگان عنوان داشتند که از نظر آن ها هنگام انتخاب محصول یک برند، اعتماد مهمتر از خدمات مشتری، شهرت و حتی سهولت دستزسی است.

پایان/

۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =